Citeer:
Het blijkt dat in Emmen in diverse winkels een poster hing van Circus Krone.
Heel goed mogelijk, maar ik woon niet in Emmen. Bovendien dacht ik aan iets meer dan een paar posters....
Wat dit circus beweegt, we kunnen er alleen maar naar raden!
Want waarom geen jaarlijkse tournee zoals bijvoorbeeld Arlette Gruss, steevast langs dezelfde (grotere) steden en nog steeds met succes.
Nu is bewust gekozen voor juist veel kleinere steden. Ik zocht er een paar op: Uelzen - 33.000, Itzehoe - 30.000, Kaltenkirchen - 20.000, Heide - minder dan 20.000, Husum - 22.000, Rendsburg - 27.000, Süderbrarup - 4.000(!), Eutin - 17.000, Vechta - 30.000, Lübbecke - 25.000, en Diepholz, waar ze nu staan, 16.000. Zomaar een greep.
In de laatste plaats kon je vandaag ook nog eens gratis naar de dierentuin, tel uit je winst....!
Gezien de ervaringen die we hier lazen vanuit Meppen kunnen ze dit nooit heel lang volhouden.
Er werd ergens geschreven dat het circus korter in plaatsen moest komen, maar dat lijkt me met zo'n grote onderneming onhaalbaar.
Kort of lang? Dat zou een leuke discussie kunnen worden....
Want voor beide is wat te zeggen. Eén dag per plaats werd al gezegd, liefst zonder uitvaldagen. Dat laatste, geen uitvaldagen, heeft Charles Knie een paar jaar geleden geprobeerd. Ze zijn er op teruggekomen, omdat de op- en afbouwploeg dan vaak ligt te slapen tijdens een voorstelling. En dan heb je die mankracht toch eigenlijk ook weer hard nodig....
Ik denk eerder dat het in Duitsland de andere kant op zal gaan: juist langer op dezelfde plaats staan. Roncalli is daar een succesvol voorbeeld van. En het Duitse uitgaanspubliek is dat van oudsher gewend: toneel en opera kennen geen of nauwelijks reisvoorstellingen, wanneer je een voorstelling wilt zien zul je ervoor moeten reizen!
Wij komen niet naar jullie toe, komen jullie maar naar ons!
Een ander aspect dat circussen in Duitsland de das om doet is dat men daar tegenwoordig ook een minimumloon kent. Diverse zelfs grotere bedrijven als Probst Oost hielden het daardoor al voor gezien.
Mogelijk proberen ze het bij Krone om die reden ook met minder mensen, maar met nòg minder zal niet gaan...